Familiebedrijf sinds 1962
Goed onderhouden wagenpark
Eigen pompstation
van 't Hart Autoverhuur

APK Keuring

De Algemene Periodieke Keuring (APK)

De Algemene Periodieke Keuring (APK) bestaat uit een test van de auto op veiligheid en milieu eisen. Zo moeten de remmen goed zijn en mag de auto niet teveel vervuilende stoffen uitstoten. De APK is in heel Europa verplicht.

Van ’t Hart Autoverhuur is een RDW-erkend APK station en u kunt bij ons dus ook terecht met uw eigen auto wanneer het weer tijd is voor de APK van uw auto! Onze keurmeesters kunnen u ook adviseren over het algehele onderhoud van uw auto.

Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:

Roetmeting

Auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan bij de APK een roetmeting. Hierbij wordt de hoeveelheid roet die de auto uitstoot gecontroleerd door de motor onbelast en vol gas te laten draaien en hierbij optisch de roethoeveelheid te meten. De meting duurt maar een paar seconden, maar moet
succesvol worden uitgevoerd alvorens de meting goed wordt bevonden.

Viergasmeting

Auto’s met een benzine- of lpg-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een
viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Wanneer dat wel het geval is dan kan het zijn dat de katalysator die de meeste schadelijke stoffen omzet mogelijk defect is.

Kilometerstand

De registratie van de kilometerstand van auto’s is sinds 1999 een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van
de Stichting Nationale Auto Pas (NAP). Bij de APK worden kilometerstanden gecontroleerd en vastgelegd. Indien de kilometerstand minder is dan
bij de vorige controle wordt de auto onmiddellijk afgekeurd.

Als een auto is gekeurd ontvangt de eigenaar een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van de auto. In Nederland is het niet meer verplicht om het keuringsrapport in de auto te hebben en op verzoek te tonen, maar in
het buitenland kan er nog wel naar gevraagd worden.